Mitől jó egy táncóra?

 

…erre a kérdésre látszólag roppant egyszerű a válasz: attól jó egy táncóra, hogy mindenki jól érzi magát, és megkapja, amit vár… – persze, ez így nagyon könnyűnek hangzik, de hogyan lehet ezt megvalósítani?

A tanároknak annál egyszerűbb a tanítványok elvárásainak megfelelően alakítani az órákat, minél homogénebb a társaság (pl. hasonló célok, tudásszint, tanulási gyorsaság, életkor, érdeklődés… stb.). Nyilván, törekednek rá, hogy minél egyöntetűbb csoportokat hozzanak össze, a való életben azonban mindig is lesznek különbségek. Az óráknak többféle ember többféle céljához kell igazodnia, ami viszont nem is baj, mert a változatosság alapvetően mindenkinek jó – annak is kellenek a lazább, a technikára, kondícióra kisebb hangsúlyt fektető órák, akik versenyre készülnek, és a más szándékból (buli, fellépés…) táncolni vágyóknak sem árt néha egy kis komolyabb testi-lelki kihívás.

A tanároknak nehéz dolga van, mert szerencsés esetben, nem csak arra figyelnek, hogy mivel foglalkoztatják a tanítványokat az órán – új figurasorral, technikával? –, hanem arra is, hogy az órák jó hangulatban teljenek, pozitív, elfogadó légkör uralkodjon, amelyben mindenki tud fejlődni, és ahol nem éleződik ki a csoport tagjai közötti különbség, ugyanakkor mindenki megkapja a számára fontos visszajelzéseket.

Szerintem, egy táncóra, általánosságban véve, attól jó, hogy jól szervezett, a tanárok felkészültek, és tudják, hogy mit akarnak kezdeni az órán a tanítványaikkal, de képesek rugalmasan eltérni ettől, ha a helyzet megkívánja; változatos, teret kap mindenki, senki nem érzi magát elnyomva; lehetőség van mindig új dolgok tanulására, a tudás csiszolására; a tanárok az órán egyformán figyelnek mindenkire; kialakult a pozitív, fejlődést támogató atmoszféra; baráti a légkör, amelyben megengedett és természetes a viccelődés, de nem megy a tanulás rovására.

Eddig főleg a tanárok részéről írtam, de itt az ideje, hogy azt is megemlítsem, hogy legalább ilyen fontos az is, hogy a tanítványok hogyan állnak hozzá az órákhoz, egymáshoz és a tanáraikhoz! Mi az, amit mi hozzá tudnak adni ahhoz, hogy jó legyen egy táncóra? Kezdjük azzal, hogy pontosan érkeznek, a megfelelő felszereléssel. Tiszteletben tartják és elfogadják az óra kereteit és egymást. Meg akarják tanulni, befogadókészek arra, amit át akarnak nekik adni. Attól is jók a táncórák, ha jó együtt lenni azokkal, akikkel együtt jársz, és alig várod, hogy együtt legyél velük, de legalábbis, nem orrlógatva érkezel, hogy már megint velük kell eltöltened egy vagy két órát. Jó, ha az órán nem az egymás méregetése, ne adj’ Isten, leszólása, lenyomni akarása uralkodik, hanem egymás támogatása, és a másik értékeinek, teljesítményének a tiszteletben tartása.

Mitől jó egy táncóra? Ha a társaságért jársz oda, akkor azért, mert jófej emberek vesznek körül. Ha azért, hogy buliban minél változatosabban és virtuózabban táncolj, akkor attól jó, hogy sok figurát tanulhatsz. Ha Te akarsz lenni a profi a versenyeken, akkor attól jó az óra, hogy az órán keményen erre edzettek…

… és még lehetne sorolni. Tanár és tánciskola legyen a talpán, aki az összesnek meg akar felelni. Azt gondolom, hogy első körben a tánciskola vezetőinek, a tanároknak kell eldönteni, hogy mit akarnak képviselni, mivel és kikkel akarnak foglalkozni, és hogy milyen órákat akarnak és tudnak tartani. Egyrészt, mert nem lehet, és nem is kell mindenki igényének megfelelni, másrészt, mert jó, ha egy tánciskolának van stílusa és profilja, így nagyjából tudod, hogy mit kaphatsz az órákon, amikor beiratkozol.

Hogy Neked mitől jó egy táncóra, az nagymértékben attól függ majd, hogy Te mit keresel, hová akarsz tartozni, hová akarsz eljutni és mit vársz el órán a tanáraidtól. Ez nagyon sokféle lehet, a lényeg, hogy az ennek megfelelő tánciskolát és órákat válaszd. Hiszen, nincsen rossz óra, és nincsen rossz tánciskola, csak nem egymáshoz passzoló igények és szolgáltatások.

Reklámok